Sunday, July 12, 2009

DOWN!!!

I did not post any entry yesterday.. It's because i need time to take back all my spirit that have been lost.. tak taulah. rasa down sangat-sangat. Semua ni bukan masalah cintan-cintun, bukan masalah keluarga.. Tapi, masalah SETADI = Study!! It's about my assigment dan hati kawan.. Macam mana ye nak cerita? aiyaii..sangat susah nak buat ayat. Tapi nak kena luahkan juga sebab dah rasa berat pendam banyak sangat..

Kelas dah bermula. Pelajaran dah bermula. Sem baru dah bermula. Means, this is my new life in a new chapter. Assignment dah dapat. huh..melambak-lambak!! All must be submit within 2 month.. rasa macam tak cukup masa nak buat semua tu. Assignment pula kalau senang tak apa. ini.. MAK DATUKKK.. susah sangat2!! International Business Policy - Assignment yang menggerunkan aku. Selama ni we just need to explore the study case. tapi untuk subjek ni, kitorang kena buat study case sendiri!! tu baru sikit. ada banyak lagi yang membuatkan aku sangat-sangat tertekan..

Itu masalah assignment. dah satu hal dah.. ditambah pula dengan masalah kawan. Memanglah aku tahu kawan tu sangat penting (tak dinafikan). tapi, aku pun tak tahulah apa nak buat untuk menjaga hati kawan. Aku kenal kawan-kawan aku tu dah lama.. sejak kitorang mula-mula masuk UUM lagi, kitorang dah kenal antara satu sama lain. dah tahu perangai dia, dah tahu baik buruk dia.. oleh kerana dah kenal sangat dengan perangai diorang, aku minta untuk tarik diri daripada 'group assignment' (kebanyakan assignment adalah secara 'grouping'). aku cakap dengan diorang secara baiklah kan.. tapi aku dihentam!! diorang cakap aku 'SELFISH', aku tak nak susah dengan kawan-kawan, aku nak larikan diri daripada diorang, aku itu..aku ini..... semuanya aku!! But, i'm NOT!!

Aku buat tu semua untuk memberikan yang terbaik untuk diri sendiri. aku dah tahu, kalau aku satu kumpulan dengan diorang, memang kerja takkan jalan. kerja tu memang pasti akan dihantar, tapi itu hanyalah kerja yang disiapkan sehari sebelum tarikh hantar!! Itu pun mungkin 80% adalah hasil kerja aku sorang! Aku dah ada banyak pengalaman. bukan sekali, tapi banyak kali..!! So, aku rasa memang aku nak keluar daripada kumpulan tu untuk buat assignment sem ni. sebab assginment kali ni memang sangat mencabar dan memerlukan kerjasama semua ahli.. bila aku keluar daripada 'group assignment' tu, it doesn't mean i'm not their friend anymore.. kitorang tetap kawan, tetap lepak sama2, tetap makan sama2.. cuma kitorang tak bersama masa buat assignment je! "aku cuma nak kita buat yang terbaik untuk final sem ni. tolonglah faham, wahai kawan-kawanku!!"

Dulu cikgu sekolah aku pernah cakap,
"jangan terlalu ikut kawan dan cubalah 'survive' tanpa kawan sekali-sekala jika keadaan memaksa. kadang-kadang, awak terpaksa mementingkan diri sendiri untuk kebaikan diri awak. Kalau awak tahu, benda tu takkan menjadi, lebih baik awak jauhi awal-awal sebelum masalah jadi besar.."

Sayang sekali sebab aku tak dapat keraskan hati aku ni untuk bertindak mengikut keputusan aku. Bila fikirkan hati diorang, aku tak jadi teruskan niat aku untuk masuk 'group' lain. tapi, dalam hati ni penuh sejuta penyesalan.. aku memang tak terdaya nak lawan semata-mata takut diorang kecil hati.. and as a result, aku jadi down 'gileeee'!!



5 comments:

BG said...

Meh senior nak ckp cket ni...

Izinkan sy berkata2

PERTAMA > asmnt ko kira ok la tuu 2bulan submit period dia..asmnt aku every week submit..case study xpyh ckp la byk dia..so apa yg ko wat tu kira a step to postgraduate level la..nt sng ko nak smbg belajar x la shock sgt..n apa ko wat tu nt bila bekerja ada gunanya.. trust me on that!


KEDUA> Neways aku pun uum, tp kira..aku sem 2 jd junior ko blk la ;p..insyallah sem depan aku habis..hopefully sgt2..ko sem berapa??

KETIGA> hehe bab grouping ni, mmg tidak dinafikan itu semua berlaku dlm mana2 group pun..mst ada yg palat..tp kita leh menglak..dah tahu corak kwn begitu..tukar la group tp ckp elok la..mcm "eh mtk maaf la..aku terlupa aku dah join group satu lagi.." sory eh..hah guna persuade ways..

KEEMPAT> ms study ni mcm2 kita rasa tp kwn2 tu pntg..kalau dia susah sng bersama kita..bgus laa..jgn berlembut sgt smpai result teruk..kdg2 kita kena berkeras tp cara yg btul..nt dah habis belajr mst miss semua menda2 gni..HUHUH XTIPU !! btul..so cuma nasihat mereka..kalau xboleh elak wat asmnt dari mereka tp still berkwn dan study sama2..one thing we loose on them but we create another to build back on it..so no excuse...

HEHHE wah panjang aku bebel...itu semua pandangan dari org yg daif mcm aku ^_^ hope can se uu there..haha

hamdya said...

wah...kak ya...sabo je la....tp kalo fana i'm still with my decision sbb itu hak kite.... i rather to be alone than to b wif fren yg mcm tuh(dlm konteks blaja)...tp cmnih r...try r slow talk ngan dorang and wat discussion ble agak2 da kumpul rmi2...mungkin someone need to start first cam 'nk wat dicussion x mlm nih' ke pe ke??kot la...jgn la down sgt smpi jejas kan diri sendiri cam x de mood nk blaja ke ne tau kan....huhuhuh...by da way...gud luck...try slow talk ngan dorang...maybe its a good first step kot...chayouk2...

AuraFIza said...

To Mr Black gagak

I have tried to do da persuade way tu.tak jalan...
tp rasanye bnda ni sbb org terlalu brlembut ati.org lbih pk kn mmbe.mmg drpd dlu prangai cam ni.snggup ketepikan mslh sndri, asalkan membe okey..
org tak sekuat mana pn nak lawan blk ckp diorang..haisshhh..

To hamdya

huh..rasa nyesal plak tarik blk kputusan tadi.ptutnya kakya kena trus berkeras je kan..adeiiiiii.. silap beso la..

both of u, thanx a lot! u gave me a new spirit.tenkiu ;)

BG said...

hahah ko layan ja..kejap ja masa berlalu..semua itu proces dlm kehidupan ^_^

AuraFIza said...

ye2..tabahkan diri je ni..