Sunday, August 22, 2010

Pengalaman Mengajar Kita

This gonna be express entry.

Tadi, one of my friend meluahkan perasaan habis-habisan kat I. Well, I'm a good listener ;) Kesian sangat kat dia. Betul-betul down! Berapa kali dia berhenti bercakap, sebab menahan sebak. Aku yang tengok ni pun jadi sayu je.

Actually, dia baru putus cinta. Mula-mula dengar agak terkejut jugak. Yelah kan.. Enam tahun bercinta beb! Kalau tengok diorang pun, rasa macam kekal sampai bila-bila. They are so loving couple. Sangat sweet! Tapi, jodoh kan. Kita ni hanya boleh merancang itu ini. Tapi semuanya ditentukan oleh Yang Maha Esa.

Apa yang dia lalui, aku dah pernah lalui. Jadi, aku memang boleh mendalami perasaan dia. Betapa seksanya dia, aku dah pernah rasa. Betapa kecewanya dia, aku mungkin lebih kecewa dari tu. Hurm. Sedih pulak tiba-tiba :'(

Pepatah cakap, biarlah kita lepaskan orang yang kita sayang tu pergi kalau kita rasa dia bahagia. Dan kalau dia balik kat kita, memang dia jodoh kita. And one more thing, anything happened, there must be a reason. Ada hikmah yang Allah nak bagi. Kita boleh menangis untuk menghilangkan rasa sedih. Tak salah. Tapi yang menjadi salah kalau kita langsung dah tak boleh nak fikir dengan waras. Yes.. That's wrong! Sebagai orang Islam, tempat paling selamat meluah perasaan adalah pada Allah. Mintalah pada DIA agar diberikan ketenangan jiwa. InsyaAllah, all gonna be okay!

Aku bercakap melalui pengalaman...

Stop di sini.



No comments: